• Dotyky umenia v III.A

• Autor: PaedDr. Žaneta Pikartová

„Umenie neodráža viditeľné. Ale zviditeľňuje.“ (Paul Klee)

Prepojenie s umením sme mali v III.A dvakrát: 18. júna 2024 sme navštívili Novú scénu v Bratislave a pozreli sme si muzikál Jánošík autorov Gaba Dušíka, Daniela Heviera a Svetozára Sprušanského.

26. júna 2024 sme strávili príjemnú hodinu  v  Záhorskej galérii Jána Mudrocha, kde sme videli a následne sme interpretovali expozíciu Prítomnosť neprítomného maliarky Magdy Masárovej a sochára Jakuba Cmarka.

Dotyky audio-vizuálneho umenia boli pri 150-minútovej inscenácii Jánošík v syntéze hovoreného slova (myšlienkového posolstva), spevu a tanca a v poslednej scéne i videoprojekcie podobizní známych hereckých predstaviteľov Jánošíka. Mnohí sledovali muzikál priamo prvý raz. Videli postmodernú verziu spracovania slovenskej legendy, lebo muzikál bol aj dobovou karikatúrou šľachty i dediny, aj rozprávkovou fantáziou s vílami, junáckym Jánošíkom, ktorý pomáha chudobným, má čarovné predmety, aj morálnym posolstvom o vzdelaní, ktoré prednáša postava Dobšinského, ale aj aktualizáciou histórie (podoba Jánošíka v slovenskom štáte a v komunizme i v súčasnosti). Hudba bola zmesou rocku, folklórnej a symfonickej hudby. V obsadení sme zaznamenali mnohých známych seriálových hercov: Dárius Koči – Jánošík,  Lenka Machciníková - Anička, Ján Mistrík – Pavol Dobšinský, Róbert Halák – kňaz, Karol Čálik – starý zbojník, Mirka Partlová – grófka... V zmysle postmoderného pel-mel tu bolo všetko, ale nie všetko bolo perfektné a vydarené...

Komentovaná výstava Prítomnosť neprítomného nás prekvapila posolstvom a prevedením. Aj tu mnohí                 prvýkrát videli zapojenie vecí bežného života, ktoré sú vedome umiestnené a inštalované ako umenie: zvislé železné tyče inštalované ako bludisko, sadrové odliatky skrutiek, pletivo, vankúš, akási koláž denníkových vizuálnych záznamov...Kontrast minulého a prítomného, starého a nového, duše a tela, zmyslu a irónie, prítomného a neprítomného. Keď sme videli, ako výtvarníčka Magda Masárová predstavila svoje ja z rôznych svedectiev času v svojom dospievaní, predstavovali sme si, ako by vyzerali expozície našich ja v čase na jednom mieste.

• Záver roka v kvarte

• Autor: Mgr. Miroslava Gergelová

Trieda kvarta si na koniec školského roka naplánovala viacero spoločných akcií. Dňa 18.6. sme sa vybrali na výlet do Brna. Na úvod sme spoznávali kasematy na hrade Špilberk, kde nám zanietený sprievodca porozprával mnohé príbehy z histórie Brna a dokonca zaspieval. Potom sme sa pešo presunuli do Papilonie, kde sme strávili asi pol hodinu pozorovaním rôznych druhov motýľov a nakoniec sme náš program zakončili vo vedeckom centre Vida.

V piatok 21.6. sme sa rozhodli upevniť triedny kolektív pri teambuildingovej hre v centre TeamUp v Bratislave. Počas dvoch hodín sme plnili rôzne úlohy pričom sme boli rozdelení do štyroch tímov. Cieľom hry bolo navzájom si pomáhať, aby celé družstvo splnilo čo najviac úloh.

V sobotu sme týždeň ale aj školský rok zakončili poslednou spoločnou turistikou. Aj keď počasie doobeda vyzeralo všelijako, nakoniec vyšlo slnko a my sme si užili prechádzku na hrad Dobrá Voda z Hradišťa pod Vrátnom. Tentokrát sa zúčastnilo 11 dospelých, 7 žiakov a 5 psov. Touto cestou ďakujeme za skvelý návrh jednému rodičovi, ktorý v septembri navrhol spoznávanie rodičov na spoločnej turistike a vrelo odporúčame podobné aktivity aj ostatným triedam.

• Statky-zmätky

• Autor:  Mgr. Hana Odokienko Fodorová, PhD., Mgr. Marianna Nahirnyak

Dňa 25. júna 2024 sa na našom gymnáziu konalo malé divadelné predstavenie. Študentky a študenti zo sexty si na hodinách SJL a UMK pripravili dramatizáciu štandardizovaného literárneho diela od J. G. Tajovského Statky-zmätky. Divadlo zahrali mladším spolužiakom z prímy, sekundy a tercie. Na konci si preverili sextáni pozornosť divákov krátkym kvízom. Veríme, že sa táto udalosť stane tradíciou a ďakujeme všetkým zúčastneným.

• Triedny výlet 2. A

• Autor: Aneta Vachová. 2. A

V dňoch 14.  17. júna 2024 žiaci 2. A spolu s pánom profesorom Ravasom boli na výlete v Tatranskej Lomnici. Prvý deň plný cestovania zakončili príjemnou prechádzkou v okolí hotela. V sobotu 15. júna sa hneď ráno vybrali na túru, najprv sa zastavili pri Zelenom plese, kde si oddýchli a nabrali sily na Svišťovku. Po dlhom stúpaní a zdolávaní rôznych terénov žiaci zdolali aj Svišťovku. Cestou naspäť sa zastavili ešte na Skalnatom plese a po dlhých 9 hodinách sa vrátili naspäť do hotela. V nedeľu im pôvodný plán, navštíviť Studenovodské vodopády, prekazilo nepriaznivé počasie. Ako alternatívu žiaci vymysleli oddych v saunách a bazénoch v neďalekom hoteli. V pondelok 17. júna ráno vyrazili domov a tak zakončili štvordňový výlet plný zážitkov.

• Kvarta v galérii

• Autor: Mgr. Hana Odokienko Fodorová, PhD.

24. júna 2024 mala kvarta netradičné ukončenie vyučovania predmetu SJL. Najprv sa konala beseda v triede, na ktorej žiaci debatovali o knihách, ktoré aktuálne čítajú alebo nedávno dočítali, každý si priniesol jednu publikáciu, predstavil ju a potom odpovedal na otázky spolužiakov. Následne sme sa presunuli do Záhorskej galérie Jána Mudrocha, kde sme si vypočuli výklad kurátorky aktuálnej expozície Po stopách umenia s Jánom Mudrochom a prezreli sme si končiacu výstavu Prítomnosť neprítomného. Nakoniec žiaci absolvovali workshop s lektorkou Mgr. art. Eliškou Šefčíkovou. Podarilo  sa im formou koláže vyrobiť veľmi podarené portréty inšpirované dielami zo zbierok Záhorskej galérie Jána Mudrocha v Senici.

Ďakujeme za spoluprácu Záhorskej galérii a tešíme sa na ďalšie aktivity, ktoré si už kvartáni užijú ako kvinta na hodinách UMK.

• Triedny výlet 1. C

• Autor: Linda Ravasová, 1. C,    Fotto: Linda Ravasová

V dňoch 16.-18.6. 2024 sme sa zúčastnili trojdňového triedneho výletu v Demänovskej Doline a v Liptovskom Mikuláši. Po príchode sme išli na malú prechádzku a obzreli si okolie našej chaty. Druhý deň sme v Liptovskom Mikuláši navštívili Múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva, poobede sme si zasúťažili v bowlingu a v laser game spolu s escape room. Posledný deň sa zopár najodolnejších vybralo na prehliadku Demänovskej ľadovej jaskyne a popoludní sme sa vlakom vrátili domov.

• Juniáles

• Autori textu: Klára Kičková, Lejla Kočíšková
            Fotografie: Klára Kičková, Lejla Kočíšková

V piatok od deviatej do jedenástej sa žiaci zo Sexty vybrali na Obchodnú akadémiu, kde sme sa zúčastnili na podujatí Juniáles - čo je tzv. “júnová zábava v prírode”. Všetci spolu sme si užili krásne počasie, utužili vzťahy nielen s našimi spolužiakmi z Gymnázia ale aj so žiakmi z Obchodnej akadémie pri plnení rôznych zaujímavých úloh, keďže naše tímy boli pomiešané aj so žiakmi z Obchodnej akadémie. Hrali sme napríklad Jengu, prenášali vodu z jedného vedra do druhého, prenášali vajíčka na lyžičke, či zostrelovali poháre pištolkami.
            Touto cestou by sme sa chceli poďakovať Obchodnej akadémií za pozvanie a pekne prichystané podujatie. Spolu sme si to všetci veľmi užili a tešíme sa na ďalšiu spoluprácu.

• Dobrodružný výlet 2. C

• autori: kolektív 2. C

Dňa 20. júna 2024 sa žiaci 2. C spolu s pani profesorkou Odokienko Fodorovou zúčastnili na výlete v Trenčíne. Naša prvá zastávka bola v escape room, kde sme čelili sérii náročných úloh a hádaniek. Tímovou prácou sa podarilo každej skupine úspešne ujsť v stanovenom čase. Po escape room nasledovala prechádzka krásnymi ulicami Trenčína. Našou zastávkou bol nápis na hradnej skale, ktorý pochádza ešte z čias Rímskej ríše. Prechádzka pokračovala na hlavné námestie, kde sme si dali prestávku a ochutnali výbornú zmrzlinu. Najväčším dobrodružstvom bolo plavenie sa na dračích lodiach na rieke Váh. Navliekli sme si záchranné vesty a s nadšením sa pustili do pádlovania. Riadiť skoro 13-metrovú loď nebolo jednoduché, no po chvíli sme si osvojili techniku a zladili sme sa aj vďaka bubeníkovi, ktorý pomáhal udržiavať tempo. Potom sme si na chvíľu oddýchli v parku, kde sme si posedeli na lavičkách a užívali pokojnú atmosféru. Po návrate na železničnú stanicu sme unavení, ale spokojní, nastúpili na vlak späť domov. Ďakujeme pani profesorke za to, že nám pripravila pekný výlet plný zážitkov.

• Výlet Ružomberok - I. B a kvinta

• Autor: Mgr. Beatrica Rusnáková, Dis.art

V dňoch 6. - 8. 6. 2024 sa študenti I.B a kvinty zúčastnili na trojdňovom výlete v Ružomberku. Po príchode na miesto sa študenti vybrali na poznávaciu prechádzku do miestnych lesov, kde pozorovali krásy tunajšej prírody. Na druhý deň sa naši gymnazisti vybrali splavovať rieku Váh a po tejto aktivite sa vybrali do reštaurácie Koliba, kde si vyhladovaní pochutnali na našich tradičných slovenských jedlách. Po obede si vyskúšali jazdu po okolí na elektrobicykloch, zmerali si spoločne sily v tímových hrách, strieľali z luku a vyskúšali si aj adrenalín na zipline lanovke. Cestou späť do penziónu sa vybrali cez nádhernú Čutkovskú dolinu. Posledný deň cestovali vlakom naspäť a dorazili domov síce vyčerpaní, no o to viac nadšení. Výlet si vychutnali naplno a vrátili sa domov s množstvom nových zážitkov.