• Užite si leto :)

Prajeme Vám krásne prázdniny,

veľa nezabudnuteľných zážitkov, dobrej nálady.

Stretneme sa opäť v septembri. :)

Vedenie školy

• Dotyky umenia v III.A

• Autor: PaedDr. Žaneta Pikartová

„Umenie neodráža viditeľné. Ale zviditeľňuje.“ (Paul Klee)

Prepojenie s umením sme mali v III.A dvakrát: 18. júna 2024 sme navštívili Novú scénu v Bratislave a pozreli sme si muzikál Jánošík autorov Gaba Dušíka, Daniela Heviera a Svetozára Sprušanského.

26. júna 2024 sme strávili príjemnú hodinu  v  Záhorskej galérii Jána Mudrocha, kde sme videli a následne sme interpretovali expozíciu Prítomnosť neprítomného maliarky Magdy Masárovej a sochára Jakuba Cmarka.

Dotyky audio-vizuálneho umenia boli pri 150-minútovej inscenácii Jánošík v syntéze hovoreného slova (myšlienkového posolstva), spevu a tanca a v poslednej scéne i videoprojekcie podobizní známych hereckých predstaviteľov Jánošíka. Mnohí sledovali muzikál priamo prvý raz. Videli postmodernú verziu spracovania slovenskej legendy, lebo muzikál bol aj dobovou karikatúrou šľachty i dediny, aj rozprávkovou fantáziou s vílami, junáckym Jánošíkom, ktorý pomáha chudobným, má čarovné predmety, aj morálnym posolstvom o vzdelaní, ktoré prednáša postava Dobšinského, ale aj aktualizáciou histórie (podoba Jánošíka v slovenskom štáte a v komunizme i v súčasnosti). Hudba bola zmesou rocku, folklórnej a symfonickej hudby. V obsadení sme zaznamenali mnohých známych seriálových hercov: Dárius Koči – Jánošík,  Lenka Machciníková - Anička, Ján Mistrík – Pavol Dobšinský, Róbert Halák – kňaz, Karol Čálik – starý zbojník, Mirka Partlová – grófka... V zmysle postmoderného pel-mel tu bolo všetko, ale nie všetko bolo perfektné a vydarené...

Komentovaná výstava Prítomnosť neprítomného nás prekvapila posolstvom a prevedením. Aj tu mnohí                 prvýkrát videli zapojenie vecí bežného života, ktoré sú vedome umiestnené a inštalované ako umenie: zvislé železné tyče inštalované ako bludisko, sadrové odliatky skrutiek, pletivo, vankúš, akási koláž denníkových vizuálnych záznamov...Kontrast minulého a prítomného, starého a nového, duše a tela, zmyslu a irónie, prítomného a neprítomného. Keď sme videli, ako výtvarníčka Magda Masárová predstavila svoje ja z rôznych svedectiev času v svojom dospievaní, predstavovali sme si, ako by vyzerali expozície našich ja v čase na jednom mieste.

• Záver roka v kvarte

• Autor: Mgr. Miroslava Gergelová

Trieda kvarta si na koniec školského roka naplánovala viacero spoločných akcií. Dňa 18.6. sme sa vybrali na výlet do Brna. Na úvod sme spoznávali kasematy na hrade Špilberk, kde nám zanietený sprievodca porozprával mnohé príbehy z histórie Brna a dokonca zaspieval. Potom sme sa pešo presunuli do Papilonie, kde sme strávili asi pol hodinu pozorovaním rôznych druhov motýľov a nakoniec sme náš program zakončili vo vedeckom centre Vida.

V piatok 21.6. sme sa rozhodli upevniť triedny kolektív pri teambuildingovej hre v centre TeamUp v Bratislave. Počas dvoch hodín sme plnili rôzne úlohy pričom sme boli rozdelení do štyroch tímov. Cieľom hry bolo navzájom si pomáhať, aby celé družstvo splnilo čo najviac úloh.

V sobotu sme týždeň ale aj školský rok zakončili poslednou spoločnou turistikou. Aj keď počasie doobeda vyzeralo všelijako, nakoniec vyšlo slnko a my sme si užili prechádzku na hrad Dobrá Voda z Hradišťa pod Vrátnom. Tentokrát sa zúčastnilo 11 dospelých, 7 žiakov a 5 psov. Touto cestou ďakujeme za skvelý návrh jednému rodičovi, ktorý v septembri navrhol spoznávanie rodičov na spoločnej turistike a vrelo odporúčame podobné aktivity aj ostatným triedam.

• Statky-zmätky

• Autor:  Mgr. Hana Odokienko Fodorová, PhD., Mgr. Marianna Nahirnyak

Dňa 25. júna 2024 sa na našom gymnáziu konalo malé divadelné predstavenie. Študentky a študenti zo sexty si na hodinách SJL a UMK pripravili dramatizáciu štandardizovaného literárneho diela od J. G. Tajovského Statky-zmätky. Divadlo zahrali mladším spolužiakom z prímy, sekundy a tercie. Na konci si preverili sextáni pozornosť divákov krátkym kvízom. Veríme, že sa táto udalosť stane tradíciou a ďakujeme všetkým zúčastneným.

• Triedny výlet 2. A

• Autor: Aneta Vachová. 2. A

V dňoch 14.  17. júna 2024 žiaci 2. A spolu s pánom profesorom Ravasom boli na výlete v Tatranskej Lomnici. Prvý deň plný cestovania zakončili príjemnou prechádzkou v okolí hotela. V sobotu 15. júna sa hneď ráno vybrali na túru, najprv sa zastavili pri Zelenom plese, kde si oddýchli a nabrali sily na Svišťovku. Po dlhom stúpaní a zdolávaní rôznych terénov žiaci zdolali aj Svišťovku. Cestou naspäť sa zastavili ešte na Skalnatom plese a po dlhých 9 hodinách sa vrátili naspäť do hotela. V nedeľu im pôvodný plán, navštíviť Studenovodské vodopády, prekazilo nepriaznivé počasie. Ako alternatívu žiaci vymysleli oddych v saunách a bazénoch v neďalekom hoteli. V pondelok 17. júna ráno vyrazili domov a tak zakončili štvordňový výlet plný zážitkov.

• Kvarta v galérii

• Autor: Mgr. Hana Odokienko Fodorová, PhD.

24. júna 2024 mala kvarta netradičné ukončenie vyučovania predmetu SJL. Najprv sa konala beseda v triede, na ktorej žiaci debatovali o knihách, ktoré aktuálne čítajú alebo nedávno dočítali, každý si priniesol jednu publikáciu, predstavil ju a potom odpovedal na otázky spolužiakov. Následne sme sa presunuli do Záhorskej galérie Jána Mudrocha, kde sme si vypočuli výklad kurátorky aktuálnej expozície Po stopách umenia s Jánom Mudrochom a prezreli sme si končiacu výstavu Prítomnosť neprítomného. Nakoniec žiaci absolvovali workshop s lektorkou Mgr. art. Eliškou Šefčíkovou. Podarilo  sa im formou koláže vyrobiť veľmi podarené portréty inšpirované dielami zo zbierok Záhorskej galérie Jána Mudrocha v Senici.

Ďakujeme za spoluprácu Záhorskej galérii a tešíme sa na ďalšie aktivity, ktoré si už kvartáni užijú ako kvinta na hodinách UMK.

• Triedny výlet 1. C

• Autor: Linda Ravasová, 1. C,    Fotto: Linda Ravasová

V dňoch 16.-18.6. 2024 sme sa zúčastnili trojdňového triedneho výletu v Demänovskej Doline a v Liptovskom Mikuláši. Po príchode sme išli na malú prechádzku a obzreli si okolie našej chaty. Druhý deň sme v Liptovskom Mikuláši navštívili Múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva, poobede sme si zasúťažili v bowlingu a v laser game spolu s escape room. Posledný deň sa zopár najodolnejších vybralo na prehliadku Demänovskej ľadovej jaskyne a popoludní sme sa vlakom vrátili domov.

• Juniáles

• Autori textu: Klára Kičková, Lejla Kočíšková
            Fotografie: Klára Kičková, Lejla Kočíšková

V piatok od deviatej do jedenástej sa žiaci zo Sexty vybrali na Obchodnú akadémiu, kde sme sa zúčastnili na podujatí Juniáles - čo je tzv. “júnová zábava v prírode”. Všetci spolu sme si užili krásne počasie, utužili vzťahy nielen s našimi spolužiakmi z Gymnázia ale aj so žiakmi z Obchodnej akadémie pri plnení rôznych zaujímavých úloh, keďže naše tímy boli pomiešané aj so žiakmi z Obchodnej akadémie. Hrali sme napríklad Jengu, prenášali vodu z jedného vedra do druhého, prenášali vajíčka na lyžičke, či zostrelovali poháre pištolkami.
            Touto cestou by sme sa chceli poďakovať Obchodnej akadémií za pozvanie a pekne prichystané podujatie. Spolu sme si to všetci veľmi užili a tešíme sa na ďalšiu spoluprácu.

• Dobrodružný výlet 2. C

• autori: kolektív 2. C

Dňa 20. júna 2024 sa žiaci 2. C spolu s pani profesorkou Odokienko Fodorovou zúčastnili na výlete v Trenčíne. Naša prvá zastávka bola v escape room, kde sme čelili sérii náročných úloh a hádaniek. Tímovou prácou sa podarilo každej skupine úspešne ujsť v stanovenom čase. Po escape room nasledovala prechádzka krásnymi ulicami Trenčína. Našou zastávkou bol nápis na hradnej skale, ktorý pochádza ešte z čias Rímskej ríše. Prechádzka pokračovala na hlavné námestie, kde sme si dali prestávku a ochutnali výbornú zmrzlinu. Najväčším dobrodružstvom bolo plavenie sa na dračích lodiach na rieke Váh. Navliekli sme si záchranné vesty a s nadšením sa pustili do pádlovania. Riadiť skoro 13-metrovú loď nebolo jednoduché, no po chvíli sme si osvojili techniku a zladili sme sa aj vďaka bubeníkovi, ktorý pomáhal udržiavať tempo. Potom sme si na chvíľu oddýchli v parku, kde sme si posedeli na lavičkách a užívali pokojnú atmosféru. Po návrate na železničnú stanicu sme unavení, ale spokojní, nastúpili na vlak späť domov. Ďakujeme pani profesorke za to, že nám pripravila pekný výlet plný zážitkov.

• Výlet Ružomberok - I. B a kvinta

• Autor: Mgr. Beatrica Rusnáková, Dis.art

V dňoch 6. - 8. 6. 2024 sa študenti I.B a kvinty zúčastnili na trojdňovom výlete v Ružomberku. Po príchode na miesto sa študenti vybrali na poznávaciu prechádzku do miestnych lesov, kde pozorovali krásy tunajšej prírody. Na druhý deň sa naši gymnazisti vybrali splavovať rieku Váh a po tejto aktivite sa vybrali do reštaurácie Koliba, kde si vyhladovaní pochutnali na našich tradičných slovenských jedlách. Po obede si vyskúšali jazdu po okolí na elektrobicykloch, zmerali si spoločne sily v tímových hrách, strieľali z luku a vyskúšali si aj adrenalín na zipline lanovke. Cestou späť do penziónu sa vybrali cez nádhernú Čutkovskú dolinu. Posledný deň cestovali vlakom naspäť a dorazili domov síce vyčerpaní, no o to viac nadšení. Výlet si vychutnali naplno a vrátili sa domov s množstvom nových zážitkov.

• Podujatie „70 rokov CERN-u“

• Autor: Simona Parízková, III.A

Pondelok 10. júna sme sa s pánom profesorom Štefečkom zúčastnili výstavno-prednáškovej akcie, ktorá bola zorganizovaná pri príležitosti 70. výročia vzniku CERN-u (Európska organizácia pre jadrový výskum). Program v bratislavskom V-klube pozostával z prednášok z oblasti fyziky častíc a taktiež z ukážky zaujímavých fyzikálnych pokusov a zostrojovania jednoduchého detektora častíc, tzv. hmlovej komory. Prednášky o rozpínaní vesmíru, tmavej hmote a tiež o samotnom CERN-e a jeho výskume nás zaujali a naučili viac o kvantovej fyzike, ako sme ju možno doteraz nepoznali. Myslím, že celé podujatie sme si užili a taktiež sme si pripomenuli, že o vesmíre a svete okolo nás ani zďaleka ešte nevieme všetko a stále sa dá objavovať niečo nové.

• Kurz ochrany života a zdravia

• Autor: Mgr. Vladimíra Bajanová, PhD.

Na senickom gymnáziu je už tradíciou, že sa žiaci 3. ročníka a septimy zúčastňujú 3-dňového Kurzu ochrany života a zdravia. Inak tomu nebolo ani tento rok. Počasie nám síce neprialo, ale aj tak si študenti mohli preveriť svoju streleckú mušku pri streľbe zo vzduchovky, prácu s buzolou pri orientačnom preteku či kondíciu pri výstupe na Chatu M. R. Štefánika pod Ďumbierom - 1740 m.n.m. Zaslúženou odmenou po náročnom zostupe bol relax v bazéne v hoteli Bystrá. Posledný deň sme sa vyviezli na Chopok, kde sa na nás konečne usmialo slniečko a dobilo nás pozitívnou energiou. Študenti si zaslúžia pochvalu za zvládnutie kurzu  aj v upršanom tatranskom počasí.

• Biologická olympiáda 2024

• Autor: Mgr. Elena Grečná

V tomto školskom roku boli naši študenti aktívni v 3 kategóriách biologickej olympiády, ale postupové miesta sme získali iba v jednej z nich.

Úspešné boli žiačky kvarty, ktoré súťažili v kategórii C v teoreticko-praktickej časti BIO:

Saška Hamerlíková sa umiestnila v OK na 1. mieste a Lenka Králičková na 2. mieste.

Obe študentky postúpili do krajského kola BIO, ktoré sa konalo 18. 3. 2024 v Trnave. Výsledky potvrdili, že vedomosti i praktické zručnosti našich študentiek sú na veľmi dobrej úrovni. Saška Hamerlíková skončila ako druhá a do víťazstva tohto kola jej chýbalo iba 1,5 bodu. Získala tak postupové miesto, ale bohužiaľ v tejto kategórii končí súťaž krajským kolom. Lenka Králičková bola  úspešnou riešiteľkou  KK biologickej olympiády

Aj v kategórii A  v teoreticko-praktickej časti sme mali úspešného riešiteľa v KK. Stal sa ním Benjamín Valo, študent 4.A triedy, ktorý v predchádzajúcich  ročníkoch BIO postúpil až do celoštátneho kola.

Všetkým zúčastneným študentom ďakujeme za reprezentáciu školy, Saške blahoželáme k úspechu a veríme, že i v ďalších ročníkoch BIO sa objavia mená našich študentov na popredných miestach.

• Ďalší úspech nášho mladého astronóma

• Autor: RNDr. Svetozár Štefeček

Ako sme už prednedávnom informovali, po našej absolventke Janke Švrčkovej, ktorá už ukončila magisterský stupeň vysokoškolského štúdia, prebral štafetu premianta astronomických súťaží Marek Baňárek (2. B). Po úspechu v Astronomickej olympiáde a postupe na IOAA nesklamal ani v celoštátnom kole vedomostnej súťaže Čo vieš o hviezdach. Finále sa uskutočnilo vo štvrtok 13. júna 2024 v Prešove a náš reprezentant získal 2. miesto so stratou iba jediného bodu voči víťazovi. Marekovi srdečne blahoželáme a prajeme úspešnú prípravu na IOAA.

• IQ olympiáda celoslovenské kolo

• Autor: Mgr. Gabriela Vilímová

Ako som Vás informovala,  do IQ olympiády sa zapojilo niekoľko šikovných a bystrých žiakov našej školy. Tento školský rok však bol výnimočný, pretože Janka Tománková (Tercia) sa zo školského kola cez regionálne kolo prepracovala až na celoslovenské kolo, ktoré sa konalo 3. 6. 2024 v Levoči pod záštitou pani prezidentky Zuzany Čaputovej. IQ olympiáda je súťaž, ktorá preveruje najmä schopnosť logicky uvažovať. Tento rok sa Janke nepodarilo dostať do prvej desiatky, ale už sa teší na ďalší rok, kedy si môže opäť preveriť svoje logické uvažovanie.

Janke gratulujeme za peknú reprezentáciu našej školy.

Upútavku zo súťaže si môžete pozrieť na:

• Ako si počínali naši chemici?

• Autor: RNDr. Svetozár Štefeček

Školský rok 2023/24 sa nezadržateľne blíži do finále a tak sa môžeme na chvíľu zastaviť a vykonať krátku bilanciu dosiahnutých úspechov.

Chémia síce nepatrí medzi najobľúbenejšie predmety našich študentov, mnohí z nich však postupne objavia jej skrytú krásu a vyberú si ju ako maturitný predmet alebo sa zapoja do rôznych súťaží s chemickým zameraním. Ani v končiacom školskom roku tomu nebolo inak; 26 štvrtákov z chémie maturovalo (čo je mimochodom 31% z celkového počtu), 12 študentov riešilo ChO, 4 sa pustili do práce v rámci SOČ a 8 sa zúčastnili Chemického náboja.

Chemická olympiáda oslavuje v tomto období významné jubileum - 60. výročie svojho vzniku. Svojim malým podielom pripseli k oslave jej narodenín aj naši študenti. V najvyššej kategórii A sme síce svojich zástupcov nemali, v nižších vekových skupinách sme však zabojovali a získali tri posty úspešných riešiteľov krajských kôl.

Do školského kola kategórie B (2. ročník, sexta) sa zapojilo až 9 študentov; dvaja z nich - Michal Fischer (2. C) a Alexandra Fábiková  (2. B) postúpili do krajského kola v Trnave. Tu si zmerali svoje sily spolu s ďalšími 22 účastníkmi, pričom Michal sa stal úspešným riešiteľom a Saške unikla táto méta iba o 1 bod.

V kategórii C (1. ročník, kvinta) sa školského kola zúčastnili traja študenti, do krajského kola postúpili Damián Dujsík (1. B) a Gabriel Pribila (kvinta). Obaja sa stali úspešnými riešiteľmi a Damián obsadil vynikajúce 3. miesto.

Všetkým účastníkom chemických súťaží chcem touto formou poďakovať za reprezentáciu, vďaka patrí i všetkým vyučujúcim chémie, ktorí k tejto pozitívnej bilancii významnou mierou prispeli.

• Návraty v čase

•  Spomínali sme na senického rodáka Ivana Horvátha s jeho príbuznými

Autor: Mgr. Marianna Nahirnyak

30.05.2024 sa študenti III.A, II.B, I.A, III.C a septimy zúčastnili výnimočného kultúrneho podujatia pod záštitou Záhorského osvetového strediska v DK Senica pri príležitosti 120. výročia narodenia senického rodáka - spisovateľa, právnika, diplomata, umeleckého fotografa JUDr. Ivana Horvátha.

Mládeži sa prihovoril aj pán primátor Martin Džačovský, ktorý privítal vzácnych hostí – spisovateľových rodinných príslušníkov – dcéru Janku Schillerovú Horváthovú, vnuka Ivana Horvátha a neter Deanu Horváthovú – Jakubiskovú, filmovú herečku a producentku. Podujatia sa zúčastnili aj podpredseda Slovenských spisovateľov a zástupca Matice slovenskej – PhDr. Ladislav Perný, PhD. a riaditeľka nášho gymnázia RNDr. Iveta Petrovičová.

Študenti mali možnosť dozvedieť sa o živote a tvorbe rovesníka patróna nášho gymnázia (Laco Novomeský sa narodil v tom istom roku v Budapešti) z prezentácie študentiek Gymnázia Ivana Horvátha v Bratislave, ktoré k nám pricestovali v sprievode svojej pani profesorky Mgr. Denisy Gallovej. Rodinné zázemie, ukážky z tvorby, vzťah k Francúzsku, úsilie v protifašistickom odboji a snaha o nastolenie sociálnej demokracie, nespravodlivé obvinenie z buržoázneho nacionalizmu a väznenie s tragickými následkami – to sú nosné motívy jeho života, o ktorých dievčatá z Bratislavy oboznámili našich žiakov. Následne si ich poznatky overili v kvíze, ktorý naši mládenci hravo zvládli a dostali ceny – knihy s venovaním spisovateľovho vnuka.

Najkrajším a najvzácnejším bolo práve posolstvo autorovej dcéry, spomínajúcej na idylické detstvo v Senici, na svojich rodičov, ktorí viedli svoje deti k úcte ku všetkému živému, k láske k prírode, ku skromnosti (tá sa jej v živote zišla, keď bola po zatknutí rodičov ako 12-ročná väznená v detskom domove). Pani Horváthová – Jakubisková tiež hovorila, akým silným dojmom na ňu pôsobili stretávania otca Borisa (brata Ivana H.) s Lacom Novomeským, zdôraznila študentom, aby milovali svoju vlasť a z cudziny sa vždy vrátili k svojim koreňom, aby spoznávali osobnosti slovenskej histórie, ktoré sa snažili o budovanie štátnosti na etických princípoch. Na záver Ladislav Perný ako zástupca Matice slovenskej s potešením oznámil v septembri plánované odhalenie búst obom významným Seničanom pred budovou Národnej rady Slovenskej republiky v Bratislave.

Čerešničkou na torte celého programu bolo premietnutie úryvku čierno-bieleho filmu z pozostalosti autora, ktorú dal Ivan Horváth ml. zdigitalizovať a poskytol ju zberateľovi starých filmov S. Prokešovi. (Celý film si záujemcovia mali možnosť pozrieť v popoludňajšom programe v DAV-e.) Bolo dojímavé vidieť Janku Schillerovú ako malé dievčatko stáť na schodoch mohyly Bradlo, kam často chodievala rodina s priateľmi na výlet. Zakladateľ senického fotoklubu Ivan Horváth zdokumentoval tento film ako pamiatku na svoje deti, ženu a priateľov. Netušil, ako sa nám zavďačí, keď sa vrátime v čase a budeme okrem iného vidieť 7-ročného Ľubomíra Feldeka či mladého veselého Laca Novomeského, šarmantne skladajúceho klobúk na pozdrav.

Príbeh našich rodákov bude mať na jeseň pokračovanie. Študentky septimy pripravujú prezentáciu tentokrát o Lacovi Novomeskom pre študentov Gymnázia Ivana Horvátha.