Študenti gymnázií participujúcich v projekte mali spolu s vyučujúcimi slovenského jazyka a literatúry jedinečnú možnosť pripojiť sa celý mesiac online na besedy s päticou spisovateľov. Naši študenti absolvovali postupne virtuálne stretnutia s Barborou Hrínovou (zbierka poviedok Jednorožce), Natašou Holinovou (text Prípad starej dámy), Zuzanou Šmatlákovou (novela Nič sa nestalo) a Janou Juráňovou (román Naničhodnica). Večerné stretnutia boli moderované a vzhľadom na účasť študentov z celého Slovenska, ktorí diskutovali spolu so svojimi mentormi slovenského jazyka, vznikali podnetné výpovede a reflexie o písaní, o knihách, o literatúre, o našej spoločnosti, o politike, o živote...
Po ďalších vzájomných diskusiách medzi vyučujúcimi (PaedDr. Pikartová, Mgr. Nahirnyak, Mgr. Odokienko Fodorová, PhD.) a našimi študentmi sme sa rozhodli sprostredkovať zaujímavé fakty i postrehy pre tých, čo knihy čítali, tiež pre tých, čo knihy budú čítať.
Barbora Hrínová, dramaturgička a scenáristka, vyučuje v Ateliéri scenáristickej tvorby. Vydala svoje poviedky vo vydavateľstve Aspekt, preto spolupracovala s Janou Juráňovou ako editorkou. Scenáristicky sa podieľala na projekte Prvá - dokumentárne portréty o významných slovenských ženách, ktoré sa ako prvé Slovensky v histórii presadili v rôznych oblastiach spoločenského a verejného života. Píše a chce písať o inakosti, o neistote v spoločnosti, o osamelosti, prvenstvo jej patrí v tematizácii ľudí z LGBT komunity.
Nataša Holinová spolupracovala na svojej knihe s bratom, ktorý text ilustroval a bol tiež prvým čitateľom textu. Pani Holinovú stretávame denne prostredníctvom článkov v denníkoch Sme a Denník N. Ako absolventka slovenského jazyka a histórie sa venuje beletrizovaniu sociálnych a politických fenoménov spoločnosti. V našom kontexte bytová mafia, korupcia vo všetkých zložkách, zvláštne zoskupenia na súde, kauza Čistý deň, ohýbanie práva, zdravotníctvo, policajné zložky. Poukázala tiež na gumovanie historickej pamäti spoločnosti a dedičstvo antisemitizmu na Slovensku.
Zuzana Šmatláková napísala novelu Nič sa nestalo tak, že pri ďalších čítaniach nájdete vždy nové roviny: závislosť od technológií, zjednodušenie komunikácie, ontologická rovina slobodnej vôle, formovanie jedinca cez životné traumy. Ako literárna teoretička sa teší otvoreným interpretáciám a jej performancia hlavnej postavy je postmodernou hrou i maskou. Autorka nám dala tipy na kvalitnú beletriu, ukázala nám fenomény naturizmu v podaní Švantnera, zvýraznila kvality slovenskej beletrie naprieč históriou. Chcete čítať niečo jedinečné? Siahnite po textoch Kazuo Ishigura, Yoko Ogawu, Yuvala Harariho, ale aj našej Timravy, Dušana Mitanu, Vámoša, Miroslava Bielika.
Jana Juráňová so sociálnokritickým textom, v ktorom zámerne provokuje alúziami na známe kauzy a postavy politiky a spoločnosti. Je spoluzakladateľkou feministického kultúrneho, vzdelávacieho a publikačného projektu Aspekt a patrí k najvýznamnejším predstaviteľkám feministického literárneho diskurzu na Slovensku. Pokladá za svoj cieľ a morálnu povinnosť odhaľovať pravdu umeleckou tvorbou, taká je Juráňovej divadelná hra Tichý bič, ktorá obnažila gardistickú minulosť Mila Urbana.
Ďakujem kolegyniam a študentom, ktorí sa podvečer pripojili, aby sa „osobne“ stretli s autorkami nominovaných textov. Ďakujeme všetkým, ktorí s nami diskutovali o týchto dielach počas hodín literatúry. Sú to pre nás jedinečné a inšpirujúce pohľady vašej generácie, ktoré rozširujú aj naše vnímanie.